En kollektiv kunstform

Enhver scene- eller filmproduksjon er resultatet av et kollektivt arbeid mellom aktører som kan sitt håndverk og som stiller opp for kollegene. Som skuespiller må du ha evne til å konsentrere deg om forskjellige prosesser. Du må  lytte og være tilstede for dine medskuespillere, ha skarp forestillingsevne og evnen til å observere omgivelsene og menneskene rundt deg. I løpet av året vil du få trening i alt dette.

Varierte metodikker

Konstantin Stanislavskij revolusjonerte i sin tid skuespillerfaget med sin forskning og søken etter organisk troverdighet i sceneframføringene og blir gjerne sett på som «den moderne skuespillerkunstens far». Arbeidet ved Skuespill for Scene og Film har en forankring i Stanislavskijs «De fysiske handlingers metode». Men da alle er individuelle med forskjellige behov i prosessene var Stanislavskij samtidig klar på at han ikke var fasiten til skuespillerkunsten. Med det i bakhodet vil vi gjennom året også søke inspirasjon og kunnskap blant andre velrenommerte pedagoger som Lee Strasberg, Stella Adler og Sanford Meisner fra den amerikanske grenen av Stanislavskij-metodikken (gjerne kjent som Method Acting), og fra de pedagogene som har alternative tilnærminger til skuespillerkunsten som Laban, Malmgren og Lecoq.

Kroppen som instrument

For å bli god til å spille et instrument må du øve og repetere. Kroppen og stemmen er skuespillerens instrument. I løpet av året trener vi jevnlig på fysikk, stemmebruk og artikulasjon.

Workshops

Ved Skuespill for Scene og Film henter vi jevnlig inn bransjekunnskap fra gjestelærere som virkelig kan sine fag. Workshopene gir morsomme og lærerike avbrekk med emner som fungerer støttende i skuespillerfaget. Hvem som besøker oss varierer fra år til år, men eksempler på gjengangere er temaer som scenekamp, casting og improvisasjon.

Praksis på scene og film

I løpet av året øver vi oss på prosess og publikumsmøter i to større sceneproduksjoner, en til jul og en på våren. Du får også mulighet til å prøve deg foran kamera i kortfilmer i samarbeid med filmlinja og i en TV-dramaproduksjon i samarbeid med TV-linja. Danvik Folkehøgskole har en høy frekvens av film- og medieproduksjon og vi søker å tilrettelegge for at elevene skal kunne få skuespillerpraksis i disse.

Velkommen til linjen Skuespill for Scene og Film!

En skuespiller bruker kun sine indre prosesser og sin ytre fysikk som instrument, og som elev på skuespillerlinja får du en systematisk innføring i verktøy som trener deg til å spille dette instrumentet.

Skuespill er en kollektiv kunstform som setter store krav til samarbeidsevner.

Som skuespillerelev får du mulighet til å jobbe individuelt, i grupper og i ensemble med klassen. Gjennom forskjellige sceneproduksjoner øver vi på forarbeid med omstendighetsanalyse, tekstarbeid, samspill og karakterbygging.

Vi utforsker også skuespill foran kamera, i samarbeid med linjene Film og TV-produksjon, og i klassens eget filmprosjekt. Hva er likt med sceneproduksjoner? Hva er forskjellig?

Skuespillerlinja har et godt samarbeid med Brageteateret i Drammen, og drar dessuten til Oslo for å ta pulsen på hva som rører seg i bransjen flere ganger i løpet av året.

Felles studieturer
2
🇺🇸
USA (Hollywood/Los Angeles)
Les mer
🇮🇳
India
Les mer

Q&A

Mer Informasjon

Hvor kan jeg bo — og hva koster det?

På Danvik har vi 60 dobbeltrom og 30 enkeltrom, i tillegg til noen elevplasser for hjemmeboere. Priser finner du her.

Hvem er læreren min?

Teacher photo

Kristine Hartgen er lærer på linja Skuespill for Scene og Film. Hun er en norsk skuespiller, og har utdannelsen sin fra Teaterhøgskolen i Oslo.

Kristine spilte den kvinnelige hovedrollen i krigsfilmen Kampen om Narvik. Hun ble nominert til Amandaprisen 2023 i klassen beste kvinnelige skuespiller.

Hartgen hadde en rolle i filmen Den 12. mann, og medvirket også i sesong 2 av HBO-serien Beforeigners.

Kristine har også regissert og skrevet manus til flere kortfilmer. Hun har tidligere undervist og hatt workshops med henblikk på opptak på videre teaterstudier.