Grunnleggende skuespillerteknikk

En skuespiller må ha evne til å konsentrere seg om forskjellige prosesser. Du må være lyttende og tilstede for sine medskuespillere, du må ha evnen til å observere omgivelsene og menneskene rundt seg, du må ha evnen til å fantasere. Alt dette lærer du i løpet av året.

Kroppen som instrument

Skuespillerkunsten er en kollektiv kunstart, men skal det kollektive arbeidet utvikles til et felles kunstverk må hver skuespiller kunne sitt håndverk og være skapende. Derfor må vi ha et instrument som fungerer, og kroppen og stemmen er skuespillerens instrument.

Stanislavskij-metoden

Stanislavskij utviklet et system for skuespillere som ville utvikle en troverdig karakter innenfra, i motsetning til gjennom påtatte gester. Stanislavskij kom etter mange års søken frem til nøkkelen til skuespillerens følelsesreaksjon, «de fysiske handlingers metode».

Improvisasjon

Improvisasjon er en ypperlig form for skuespillertrening. Gjennom å trene improvisasjon øver skuespilleren seg opp til å ta sjanser og til å tørre og hive seg ut på dypt vann. Det viktigste i improvisasjon er å kunne si «JA».

Filmskuespill

Elevene får i løpet av året muligheten til å prøve seg foran kamera gjennom minst tre prosjekter. I tillegg vil deler av undervisningen ha fokus på kameratrening og skuespill for kamera. Elevene får også en todagers workshop i method acting, som er en mye brukt teknikk særlig rettet mot filmarbeid.

Teaterproduksjon

I en periode på seks uker i november/desember skal skuespillerklassen arbeide med en større forestilling i Black Box. Dette skal resultere i fire forestillinger for publikum like før jul. Her vil elevene få muligheten til ta fatt i et allerede skrevet manus.

Velkommen til linjen Skuespill for Scene og Film!

En skuespiller bruker kun sine indre prosesser og sin ytre fysikk som instrument, og som elev på skuespillerlinja vil du få en systematisk innføring i verktøy som trener deg til å spille dette instrumentet.

Skuespill er en kollektiv kunstform som setter store krav til samarbeidsevner.

Som skuespillerelev får du mulighet til å jobbe individuelt, i grupper og i ensemble med klassen. Gjennom forskjellige sceneproduksjoner øver vi på forarbeid med omstendighetsanalyse, tekstarbeid, samspill og karakterbygging.

Vi utforsker også skuespill foran kamera, i samarbeid med linjene Film og TV-produksjon, og i klassens eget filmprosjekt. Hva er likt med sceneproduksjoner? Hva er forskjellig?

Skuespillerlinja har et godt samarbeid med Brageteateret i Drammen, og drar dessuten til Oslo for å ta pulsen på hva som rører seg i bransjen flere ganger i løpet av året.

Felles studieturer
2
🇺🇸
USA (Hollywood, L.A.)
Les mer
🇮🇳
India
Les mer

Q&A

Mer Informasjon

Hvor kan jeg bo — og hva koster det?

På Danvik har vi 60 dobbeltrom og 30 enkeltrom, i tillegg til noen elevplasser for hjemmeboere. Priser finner du her.

Hvem er læreren min? (1)

Aimi Wallumrød

Lærer på linjen Skuespill for Scene og film er Aimi Wallumrød. Aimi har vært ansatt på Danvik siden høsten 2007. Hun har drama- og teaterutdanning fra Høgskolen i Oslo, og har tidligere jobbet i både grunnskole og folkehøgskole. Aimi er årlig på turne med fortellerteater gjennom den kulturelle skolesekken. Hun er også forteller og kursholder innen teater. «All kunst er lek. Når en kunstner slutter å leke, kan han ikke skape kunst.» (Kolbein Falkeid)

Hvem er læreren min? (2)

Lærer på linjen Skuespill for Scene og film er Terje Halsvik. Terje er skuespillerutdannet med mastergrad fra Teaterhøgskolen i Helsinki. Han er også utdannet teaterpedagog fra Kunsthøgskolen i Oslo. Som skuespiller har han arbeidet både i frie grupper og ved teatre som Teatret Vårt, Riksteatret, Oslo Nye teater og Nordland Teater. Han har også blant annet undervist ved flere folkehøgskoler, ved universitetet i Utrecht og i det beryktede Sør-Afrikanske høysikkerhetsfengselet Pollsmoor som kunstnerisk leder i prosjektet «Help! I am free…»