Filmfotograf Sturla Brandth Grøvlen var kameramann på filmen Et glass til (Another Round), som nylig vant en Oscar for Beste fremmedspråklige film. Dagens Næringsliv har kalt ham for «indiefilmens nye hoff-fotograf». Han startet karrieren på Danvik.

Når en danviking mottar Oscar, må vi vel si at det er på sin plass med et intervju. Om du er filminteressert eller ei: Få med deg historien om filmfotografens vei fra folkehøgskole til stjernestatus!

Du gikk filmlinja på Danvik i 1998-99. Hvilke minner har du fra Danvik?

– Jeg husker nok best studieturen til Los Angeles og San Fransisco.

Hvordan føles det å være Oscar-vinner?

– Kan ikke klage! Veldig god følelse, men ikke noe jeg går og tenker på. Det føles kanskje litt som å fylle rundt. Veldig artig med en markering, fest og gratulasjoner, men man føler seg jo egentlig ikke annerledes.

Sturla Brandth Grøvlen

Sturla Brandth Grøvlen. Foto: privat

Lekent og varmt samarbeid under krevende omstendigheter

Hvordan var det å jobbe med denne filmen?

– Alle filmer har sine egne utfordringer på godt og vondt. Det kan være utfordringer i forhold til økonomi, samarbeid, teknikk, logistikk – you name it. Denne filmen hadde først og fremst et meget godt manus og et utrolig bra cast. Da er mye av jobben gjort. Utfordringen for min del var å finne et visuelt utrykk som var i overenstemmelse med Thomas sin visjon, som ikke var tydelig definert fra start av. Vi kom fram til at vi begge søkte et lekent og rått uttrykk, noe som resulterte i at skuespillerne også fikk mye frihet i arrangementet.

Det var derimot en tragedie som skulle ende opp med å prege innspillingen, da Thomas’ datter omkom i en bilulykke fire dager etter at vi hadde begynt opptak. Det samholdet som oppstod og den omsorgen vi viste hverandre da vi likevel fullførte opptakene, er nok det jeg kommer til å huske mest fra arbeidet med denne filmen.

Hvordan har karrieren din tatt form?

– Jeg studerte i mange, mange år. Først på Danvik, så et år i Lillehammer, så til European Film College i Danmark, deretter tre år på Kunsthøyskolen i Bergen, og tilslutt fire år på fotolinja på Den Danske Filmskole. I løpet av alle studieårene opparbeidet jeg meg en del erfaring som kameraassistent og B-fotograf. Men holdt også på med klipp og lyddesign, og regisserte diverse musikkvideoer og små abstrakte kunstfilmer.

Etter filmskolen jobbet jeg mest med dokumentarfilm og kortfilm, før jeg fikk min første spillefilm i 2013. En dansk film, men med et internasjonalt cast og opptak i Tyskland. På denne filmen ble jeg kjent med en av skuespillerne som også er regissør, og vi endte opp med å lage “En natt i Berlin” sammen. Det ble et springbrett videre til andre oppgaver og så har det gått slag i slag. Jeg jobber for det meste med spillefilm, men også litt reklamefilm og dokumentar.

Alt henger sammen

Hvilket tips vil du gi dagens folkehøgskoleelever?

– Det tar tid å finne ut hvem man er som kunstner, så jeg vil mene at det er ingen hast med å velge hva man vil. Jeg tror også det er viktig å la seg inspirere av flere kunstarter, ikke kun den retning man selv tenker man vil gå i. Musikk, lyd, fotografi, maleri, dans osv., alt henger sammen og gir ofte nye perspektiver som gjør at man utvikler seg kunstnerisk.