I februar ble den 74. Berlinalen sparket i gang og Filmklassen var på plass for 14. gang. Programmet er som vanlig spekket med filmfaglig innhold, og allerede første dag fikk elevene hilse på internasjonale filmskapere.

Ukrainske Gleb Osatinski, regissør av filmen Obraza, fortalte om den kompliserte prosessen å lage filmen sin når krigen brøt ut.

Berlinalen er regnet som verdens største publikumsfestival med mer enn 300.000 solgte kinobilletter på en uke. Filmfestivalen viser filmer fra hele verden i mange ulike kategorier. Det som gjør Berlinalen spesielt attraktiv for filmbransjen er at den og arrangerer film marked. European Film Market (EFM) legger til rette for at filmselskap, produsenter og distributører treffer hverandre, hvor de kan selge og kjøpe film. Filmelevene fra Danvik fikk en eksklusiv rundtur inne i det store messeområdet som vanligvis kun er for akkrediterte.

40 filmelever fikk adgang til å komme inn å se European Film Market.

Over tyve tusen profesjonelle fra filmbransjen er akkreditert på Berlinalen, og mulighten for å møte nye samarbeidspartnere er viktig for nettverksbyggingen. Filmskaper og Danviks filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen er en som sitter på et slikt nettverk, og det nyter filmelevene godt av. Allerede første dag var det duket for møte med produsent Enrico Saraiva, som har jobbet med mange film og serieprosjekt i co-produksjon med både amerikanske og europeiske filmskapere. Han tegnet et ærlig bilde av hvor komplisert det er å lage film. I kraft av å være produsent er det naturligvis å skaffe finansiering som ofte er viktig, men som Enrico var tydelig på, historien må man være lidenskapelig opptatt av. Dette er gjerne prosjekt du skal jobbe med over flere år, og veien frem til lerretet kan være veldig brokete og utmattende. Alltid ha en god advokat var hans beste tips.

Enrico Saraiva er produsent og holder til i Portugal. Men han jobber med prosjekter over hele verden. Hans siste filmer er Skin (2018) og Mainstream (2020)

Forfatter og filmregissør Dag Johan Haugerud hadde en interessant samtale med elevene om hvordan hans nye film triologi ble til. Alle filmene i triologien ble spilt inn etter hverandre, og den første filmen, SEX, ble plukket ut til deltakelse på Berlinalen, de to andre filmene er fortsatt i etterarbeid.

Det er alltid stas å møte sine "egne" på festival. Norske Dag Johan Haugerud var på Berlinalen med sin siste film SEX.

En festival i verdensklasse tiltrekker seg også store filmnavn. Martin Scorsese ble overrakt ærespris under Berlinalen, og holdt mesterklasse for et begeistret publikum. Filmelevene hadde naturligvis plass i fullsatt sal.

Mesterklasse med Martin Scorsese var et av høydepunktene under Berlinturen.

Det å være på festival krever at man er åpen for nye utrykk, og kanskje annerledes fortelling enn det man er vant til. Berlinalen viser filmer fra mer enn 80 land, som gir et unikt innblikk i mange forskjellige kulturer. I kortfilmprogrammene er det ofte interessante historier, særlig fordi det er unge nye filmstemmer som viser filmene sine der. Her byr filmskaperne på personlige fortellinger, og spesielt spennende for filmlinjens elever er at vi har arrangert eksklusive møter med flere av filmskaperne. Både filmene deres og bakgrunnen for hvorfor nettopp denne fortellingen måtte lages ble belyst med stort engasjement for filmlinjen.

Helt fra Colombia kom regissør Leinad Pájaro De la Hoz og produsent Maria Alejandra Rodriguez, og fartalte om deres kortfilm Un pájaro voló, som hadde verdenspremiere i Berlin.

Det er hektisk å være på festival, og programmet var tettpakket fra morgen til kveld, men litt mulighet til å se Berlin blir det likevel, og ikke minst få smake på de mange ulike matopplevelsene metropolen har å by på.

En av Berlins mange streetfood alternativer passer ypperlig for sultne festivaldeltakere.

Det er spesielt stas å kunne oppsummere festivalen og turen med at våre filmelever ikke bare møtte filmskapere som deltok med filmer, men flere av de samme filmskaperne var noen av festivalens prisvinnere.

Lucía G. Romero vant Crystal Bear for the Best Short Film, Cura sana. Dette er den unge 24-åringens debutfilm.
  • Cura sana av Lucía G. Romero vant Crystal Bear for the Best Short Film
  • Leinad Pájaro De la Hoz vant for sin film Un pájaro voló (A Bird Flew), The Special Prize of the International Jury for the Best Short Film in Generation 14plus
  • Dag Johan Haugerud fikk med seg tre utmerkelser etter festivalen, Ecumenical Jury Prize, Confédération Internationale des Cinémas d’Art et d’Essai og Europa Cinemas Label.