Natt til mandag gikk det en buss i tussmørket fra Danvik til Gardermoen. Allerede kl 1230 var forelesningsrekka i gang i et underjordisk lokale (The Tunnel) midt i Berlin. Nå skal det gå døgnet rundt i fem dager med film-tematikk.

Den faglige delen av studieturen ble åpnet av mangeårige filmkritiker Per Haddal. Dette er Berlinale nr 40 for Haddal. Den tidligere Aftenposten-journalisten kan trolig alt man trenger å vite om Berlinalen og historien bak filmfestivalen. Denne historien krydrer han med egne opplevelser gjennom tidene og gjør den spennende for et ungt publikum. Visste du at Berlinalen ble etablert av Stalin som en respons på festivalene i Cannes og Venezia? Og for å demme opp for den vestlige dominansen i filmbransjen? Haddal mener det i dag fortsatt er et politisk preg over dagsorden på Berlinalen, men det er ikke øst-vest-problematikken som er i sentrum.

Berlinalen er et stort arrangement mange nordmenn er sterkt engasjert i. Her er over 500 nordmenn fra bransjen som har en eller annen form for akkreditering. Her er det politikere, distributører, skuespillere, produsenter og mange flere. 500 er også det antall filmer som er i «omløp» på Berlinalen i løpet av de ti dagene den pågår. En av de mest omtalte filmene så langt er «Ut å stjæle hester» av forfatter Per Petterson som hadde premiere sist lørdag. Haddal er ikke overrasket over at den fikk betydelig bedre omtale her i Tyskland enn den fikk hjemme i Norge. Haddal mener det handler om at man har et mye «modnere» anmelderkorps her i Berlin.

Filmlærer Bjørn Erik har lagt opp til 7 forelesninger her i The Tunnel og elevene skal på flere filmer, mestermøter og andre fellesopplegg i løpet av uka.

Forelesning av produsent Nik Powell, som blant annet har produsert filmer for Sex Pistols: Gjør all research du kan i forkant. Dersom man ikke gjør dette grundig kan alt vi jobber med bli ødelagt av filleting. Tro heller ikke at du vet hva andre mener om ulike ting, der bommer vi stadig og blir som regel overrasket. Nik Powell er kjent som produsent for filmer som Ladies in Lavender og The crying game.

Forelesning med produsent i Zentropa, Sisse Graum Jørgensen: Sisse oppfordrer Danvik-elever til å lage mye mer film i Norge, Sverige og Danmark. Hun hevder vi må fortelle vår egen historie til verden. Fortelle om det livet vi opplever. Nivået vår sivilisasjonen i Norge, Sverige og Danmark har kommet til i forhold til mye av resten av verden bør formidles. Vi må fortelle om hva som er det spesielle i hverandre og i livene våre. Sisse har jobbet i Zentropa i 22 år sammen med grunnleggeren Lars von Trier. Hun hevder videre at det å trene evnen til samarbeid er det viktigste man gjør i filmbransjen. Hun utfordrer også Danvikungdommen på å lage filmer der de tar sjanser. Så lenge som man er i en utdannings-situasjon kan man eksperimentere mer enn hva man trolig kan gjøre når man er i bransjen.

Mestermøte med André Téchiné: Seint mandag ettermiddag fikk vi møte en av Frankrikes største filmskaper gjennom tidene. Téchiné er på Bernialen i år med filmen «L’adieu à la nuit». Han har produsert filmer siden 1969 og hadde allerede Juliette Binoche som en av hovedkarakterene i 1985 da hun bare var 20 år gammel i filmen Rendez-vous.