«Dere vet ikke hvor heldige dere er», den kommentaren kom fra de to første foreleserne som møtte Danvikelevene på Berlinalen i dag. Tenk at dere blir tatt med hit til Berlin, det er jo her det skjer! Filmelevene reiste fra Danvik natt til i dag og kom fram på morgenkvisten. De har allerede fått møte produsent Anita Rehoff Larsen, Frank Mosvold og filmteamet bak kortfilmen «Panthers» på sin første dag (Bildet øverst, sammen med filmlærer Bjørn Erik t.h.). Seinere på ettermiddagen ble de delt i to ulike «Berlinale Talents», altså mestermøter med aktuelle filmskapere.

Enda en gang har filmlærerne på Danvik mestret å lage programmet meget dagsaktuelt. «Filmpolitiet» i NRK gikk i går ut med en strålende anmeldelse av filmen til Anita Rehoff Larsen, «Gunda». Anita gikk på Danvik for 20 år siden og er meget raus om året sitt på skolen og konsekvensene det fikk for hennes yrkesvalg. «Det var det beste året i livet mitt», og hun setter veldig pris på å få bekreftet at det fortsatt er noen av de ansatte igjen i staben fra hennes tid (Axel, Larry og Ingebrigt). «I bransjen er jo Danvik kjent for at elevene som går der kommer i viktige posisjoner etterpå», forteller hun videre i foredraget sitt. Selv har Anita valgt å lage dokumentarfilmer gjennom sitt firma «Sant & Usant. Hun har mange filmer som vil komme på kino eller TV i den kommende tiden. Følg med Anita fremover, filmen hennes «Sisters on track» blir blant annet snart lansert på Netflix (dokumentar om husløse jenter som gjør løpesuksess).

Frank Mosvold er også kinoaktuell for tiden. Akkurat nå går «Ella Bella Bingo» på kino og han står bak mange produksjoner for NRK-Super; han har produsert over 100 filmer med «Elleville Elfrid». To timer før Frank møtte Danvik-elevene fikk han vite at han var nominert til «the 2020 Cartoon Tributes»!

Da Frank var nyutdannet filmskaper fra LA ville han lage «intellektuelle og viktige filmer», som han kaller det. Men et kort animasjonsprosjekt sammen med en venn førte han i en helt annen retning. I dag produserer han utelukkende filmer til unge målgrupper, og det finner han mye mer meningsfullt enn å jobbe med voksen-filmer. – Jeg lager filmer jeg mener har et viktig budskap og det jeg faktisk bryr meg om, og jeg vet at hvis jeg skal forandre på noe så kan jeg jobbe med barna. Når de blir voksne så er det jo for seint?! Frank har glimt i øyet når han sier dette, han får tilhørerskaren til å følge enda mer med, de har skjønt at her ble det sagt noe viktig man kanskje ikke man har tenkt på før. – Det er utrolig fint å jobbe med animasjon og barnefilmer; -Blir det for tungt så er det jo bare å hive inn en høne … Elevene storkoser seg og ler, de rakk akkurat å se filmen hans og de oppfatter poenget umiddelbart.

Vi kommer tilbake med mer aktuelt fra Berlinalen de neste dagene, nå må vi få i oss en matbit (tid til det har ikke filmlærerne tenkt på enda…)

Fra mestermøte, kalt «Berlinale Talents»: Med teamet «Blind Trust: Dialogues in Image…» fikk vi overvære en samtale med regissør Josephine Decker og den norske fotografen Sturla Brandth Grøvlen om filmen «Shirley»