I «Livet etter Danvik» møter du tidligere Danvik-elever som har fortsatt i bransjen. For disse startet det hele på Danvik og siden har de jobbet seg opp og fram.

Amalie Marie Holt

TV-produksjon 2017/2018


Hva jobber du med nå?

– Akkurat nå har jeg et 100% vikariat som producer/bilderegi i NRK Nyheter på Marienlyst, og har tilkalling til august 2024. Vi producerne har en turnus for å dekke alle nyhetssendingene vi har hver dag. De sendingene jeg har er nyhetsmorgen, times-nyhetene (nyhetsstrømmen som går hver time), dagsnytt 18, tegnspråknytt, 21-nyhetene og kveldsnytt. Ved siden av nyhetene så frilanser jeg på ulike produksjoner, spesielt reality og underholdning.

    Etter året på Danvik, hvor gikk veien videre?

    – Først tok jeg mediepraksisåret via Danvik, der jeg hadde praksisplass hos Mastiff, som jeg har jobbet masse for i senere tid også. Etter endt praksisår kom jeg inn på TV-skolen på Lillehammer, på Flerkameraregi-linja. Jeg trivdes utrolig godt, og det var også flere fra mitt danvik-kull som startet sammen med meg på andre linjer. Da jeg startet på Lillehammer kjente jeg at det var godt å ha litt bagasje fra Danvik. Jeg følte at jeg allerede visste litt hva det gikk i, kjente til noe av utstyret, teknikken, arbeidsmetoder osv. Så det hjalp meg veldig til å kunne bygge videre på den kunnskapen jeg allerede hadde fått på Danvik.

    Jeg har også frilanset ved siden av studiene på Lillehammer, og har fortsatt frilanslivet etter TV-skolen. Produksjonen jeg har jobbet mest på er Hver gang vi møtes, som jeg fikk en fot innenfor under mediepraksisåret mitt. Siden da har jeg vært med på totalt 7 sesonger, og har trivdes veldig godt i den produksjonen. Jeg startet som produksjonsassisten og var det noen år, før jeg fikk mast meg til å få prøve prompt-/auto-que- operatør noen sesonger. I fjor fikk jeg endelig telefon fra dem, hvor jeg ble tilbudt å være script for bildeprodusent Kristian Løkken. Da gråt jeg. Det har vært en av mine "bucketlist"-jobber, spesielt å få jobbe med Kristian. Å få tilbud om det allerede før jeg var ferdig på Lillehammer var utrolig stas, og litt skummelt. Det var også et tydelig svar for meg, at hvis man orker å ta på seg "drittjobbene", være prod.ass, koke den kaffen, si ja og være på tilbud siden, så legger folk merke til deg, og du får den tilliten du trenger for å få klatre oppover i systemet. Det siste året har jeg vært script i NRK Sporten, innspillingsleder på Forræder sesong 3, regi-assistent på The Bridge og logget for 71 grader nord - Norges tøffeste kjendis og 71 grader nord Team. Så litt av hvert med andre ord, en skikkelig "potet".

    Hva har Danvik betydd for din karriere?

    Danvik har betydd veldig mye for meg. Da jeg kom til Danvik var jeg ganske sjenert og usikker på om mediebransjen var noe for meg. Så jeg dro til Danvik egentlig for å teste det ut. TV-jobber er noe man ikke hører så mye om når man vokser opp eller på skolen, selv om man går medier og kommunikasjon. Man hører kun om at det er journalister og fotografer, og at "ingen får jobb i TV". Men man gjør jo det! På Danvik ble jeg kjent med de ulike rollene og fant ut at man ikke må bli journalist for å jobbe med TV. Man kan faktisk bare gå på Danvik, lære seg utstyret, leke i studio og prøve seg fram. TV-klassen ble min lekeplass, og med de fine folka jeg gikk med følte jeg meg alltid veldig trygg, turte etterhvert å ta mer plass og vise at også jeg kan ta styring og ha regi. Den selvtilliten tok jeg med meg videre til TV-skolen. Jeg tror virkelig ikke jeg hadde kommet inn på TV-skolen hvis jeg ikke hadde gått på Danvik først.

    Hva er ditt beste tips til de som vil inn i bransjen?

    – Mitt beste tips er si ja, vær tålmodig og engasjert, selv om den første jobben ikke nødvendigvis er drømmejobben! Nei, det er ikke kult å hente kaffe og kutte frukt, men noen må gjøre det og det er kjempeviktig. Folk snakker faktisk mye om prod.asser på produksjoner. Hvor bra kaffen er, "Jøss så digg snacks vi fikk i dag!". Det blir lagt merke til, selv om det ikke føles sånn der og da.

    Ja, det vil dessverre alltid være noen som ser ned på deg fordi man er ung og ny, men de må man bare heve seg over. Jeg tror mange i bransjen glemmer at de også har vært nye og unge en gang, og hvordan den følelsen var, tiden da man selv var litt redd og usikker. Hvis man klarer å huske på det når man selv får flere jobber og blir en av de "voksne", så blir det mindre skummelt for de nye som kommer etter deg.

    Mitt andre tips er å tørre å mase. Det er så mange som søker på de ulike jobbene, som kjenner noen som kjenner noen osv. Tenk hvor mange mailer en produksjonsleder får i løpet av en dag. Da er det fort gjort å havne nederst i innboksen. Så send mange mailer, få tak i et telefonnummer fra en du kjenner som kanskje kjenner noen og send en sms eller ta en telefon. Da husker de deg bedre enn hvis du kun sender den ene mailen. Ja, det føles litt kleint å mase noen ganger, men det er sånn jeg har fått mange jobber. Minne folk på at "Hei, her er jeg! Du trenger meg i produksjonen din!"

      Hva er ditt beste Danvik-minne?

      – Mitt beste Danvik-minne må være USA-turen. Så mange morsomme opplevelser man ikke hadde fått på en vanlig ferie-tur, og alle foredragene vi var på som var veldig inspirerende. Og ikke minst Danvik revyen vår. Det var utrolig gøy, veldig lærerikt å samarbeide med alle de andre linjene og gjøre flerkameraproduksjon av det. Det var skikkelig kult!