Registrere en bedrift og Søknadsskriving

Dere oppretter selv en studentbedrift i Altinn. Dere blir da en vaskeekte spillbedrift. Når skoleåret avsluttes kan dere velge å fortsette å jobbe med bedriften, men da som en annen organisasjonsform. Dere kan også velge å avvikle bedriften. Dere skal i løpet av året søke om utviklingsstøtte fra Viken UNG Spillstipend. 25k er det største beløpet dere kan søke om. Det er flere spillutviklere i området som ønsker disse midlene, og for å få de, må man skille seg ut. Hvordan, lærer du her.

Playtesting og Spillpromotering

Spill i utvikling må testes eksternt, regelmessig. Hos oss lærer vi deg viktigheten av ‘playtesting’. Dette gir utviklerne muligheten til å innse hva det er de har tatt for gitt i det de utvikler og hva som gjør spillet mer eller mindre underholdende. Spillene til Danvik skal folk høre om mens de utvikles. Gjennom konsekvent markedsføring på sosiale medier skal dere bygge opp et publikum over tid, som gleder seg til spillet deres lanseres.

Brainstorming og Pitching

Sammen skal dere finne ut av hva det er dere vil bruke året deres på å utvikle. Idèmyldring, også kjent som brainstorming, er en teknikk dere lærer her, som hjelper dere i å utnytte og utvide kreativiteten dere allerede har. Pitching er kunsten å konkretisere og forklare spillkonsepter. I begynnelsen av skoleåret utvikler dere flere pitcher, som har som mål å ovebevise utgiveren(læreren) om at prosjektet dere vil lage er realistisk for dere å fullføre. Èn av disse pitchene velges i samråd med utgiveren, og det blir prosjektet dere jobber med ut skoleåret.

Networking og Utgiversamarbeid

Spillbransjen drives av bekjentskaper. Det å knytte bånd med andre i bransjen er essensielt for å lære seg nye ting, få seg jobber og finne frilansere. I løpet av skoleåret reiser vi på flere konferanser der du får øva deg på dette. Det er viktig for Danvik at spillet som utvikles på linja er noe vi kan stå bak. Derfor kommer læreren din til å tidvis ta av seg lærerhatten, og ta på seg utgiverhatten. Vi gir deg opplevelsen av å samarbeide med en utgiver, der du tidvis må endre spilldesignet for å matche det utgiveren ser etter.

Tverrfaglig samarbeid og Arbeidsdokumentering

Profesjonell spillutvikling er et arbeid som foregår i fellesskap, med mennesker med vidt forskjellige typer kompetanse. På Danvik lærer du hvordan dere kommuniserer og utnytter hverandres kompetanse på best mulig måte. Å loggføre arbeidet man gjør er en god måte å reflektere på valg man har gjort. Hver fredag publiserer dere en ‘development log’. Hver tredje fredag går dere litt mer i dybden når dere tar ansvar for deres egen ‘development stream’.

Spillutvikling og Egenarbeid

Etter et år på linja har dere et lanseringsklart produkt. Å komme seg dit er en veldig utfordrende prosess, men alltid verdt det. De fleste får over et år på å utvikle spilla sine, den luksusen har ikke dere, derfor spiller dere rett og slett på ‘hard-mode’. Å utvikle deg selv innenfor nøyaktig det du vil blir bedre på er viktig. Du får personlig oppfølging av læreren din. På linja er det rom for at du skal bli god på det du har lyst til å bli god på, dette krever selvdisiplin.

Foto: Ine Moen

Spillbedrift er linja for deg som har fått blod på tann for spillutvikling, og som ønsker å utfordre og utvikle deg selv som en del av et team. Linja er et andreårstilbud på Danvik, likestilt med mediepraksisordninga. Det blir stilt høye krav til profesjonalitet og samarbeid. I all hovedsak behandles Spillbedrift mer som et selskap enn en folkehøgskoleklasse. I motsetning til Spillutviklingslinja som jobber med flere prosjekter i løpet av skoleåret, jobber Spillbedrift med ett prosjekt, hele skoleåret. På slutten av året har Spillbedrift et lanseringsklart produkt som Danvik lanserer.

Elevene som søker seg inn på Spillbedrift er vanligvis elever som nettopp har avslutta skoleåret sitt på Spillutvikling. Men hvem som helst kan søke. Det viktigste er at du har noe erfaring med spillutvikling fra før, og et genuint ønske om å jobbe med andre mot et større mål. For å søke studieplass må man levere søknad og CV. Alle som gjør dette blir kalt inn til intervju med linjelærer. Elevene blir deretter håndplukket av linjelæreren.

I begynnelsen av skoleåret registrerer klassen en studentbedrift i Ungt Entreprenørskap og Altinn. I tiden etterpå får bedriften, ved flere anledninger, i oppgave å presentere pitcher for et panel der blant annet linjelærer sitter. Dette simulerer hvordan det er å pitche for en utgiver. Når bedriften har presentert en rekke pitcer, bestemmer linjelærer og bedriften hvilken pitch som skal bli bedriftens prosjekt ut skoleåret.

Hvordan skoleåret for Spillbedrift ser ut avhenger av hvem som er i bedriften og prosjektet som velges, men det er noen fellesnevnere for hvert år; Sprint Planning, Daily Stand Ups og Sprint Review er en del av prosjektstyringsmetodikken SCRUM, som vi bruker. Ekstern playtesting av spillet skjer jevnlig. Arbeidslogger som skrives og publiseres ukentlig. Og månedlige 'dev streams'.

Et år på Spillbedrift er en mulighet til å kjenne på kroppen hvordan det er å leve av spillutvikling. Danvik følger opp elevene både som folkehøgskole, men også som utgiver/publisher; en unik mulighet ikke mange får. Etter et år på Spillbedrift er elevene klare for å fortsette som spillutviklere i egen bedrift, eller søke jobber ute i spillindustrien.

Linjespesifikke studieturer
2
🇳🇴
Bergen
For linjene:
Spillbedrift, Spillutvikling
Les mer
🇳🇴
Trondheim
For linjene:
Spillbedrift, Spillutvikling
Les mer
Felles studieturer
2
🇺🇸
USA (Hollywood/Los Angeles)
Les mer
🇮🇳
India
Les mer

Q&A

Mer Informasjon

Hvem er læreren min?

Mattis er en renspikka spilldesigner med en forkjærlighet for level design og kommunikasjon. Med en variert bakgrunn fra flere typer media får du her en lærer som kan mye; radiovert og programredaktør, YouTuber, spillanmelder i NRK P3 Filmpolitiet. Mattis er også en av få spillutviklere i Norge som har vunnet en BAFTA-statuett for sitt arbeid på rytmespillet 'Size DOES Matter'.

Bachelorgraden i Spilldesign har han fra Norges Informasjonsteknologiske Høgskole i Oslo. Mattis studerte også ett år med psykologi på NTNU i Trondheim. På fritiden er Mattis en stolt nerd som elsker hunder og folk.