Spilldesign

På spillinja får du en grunnleggende forståelse for spillproduksjon, hele veien fra ide til ferdig produkt. Vi jobber med idéutvikling, praktisk utføring, justeringer og ferdigstillelse.

Produksjonslære

Du vil lære hvordan vi planlegger, utfører og analyserer arbeidsprosessene når vi lager spill. Om ønskelig tar vi også en gjennomgang av hvordan spillindustrien er bygget opp og fungerer, og hvordan du kan starte en spillbedrift.

Grafikk

Du vil få en grunnleggende forståelse for hvordan grafikk fungerer i spill, både fra et teknisk og visuelt perspektiv. Vi ser på forskjellige visuelle uttrykksformer i spill og hvordan man bruker det visuelle for å fremheve spillopplevelsen.

Scripting

Du vil få en grunnleggende forståelse for scripting (lett programmering), prinsipper og metoder. Undervisningen vil primært foregå med visuell scripting med Playmaker, men vi tilrettelegger også for at du kan jobbe med C#.

Lyd og musikk

Få en grunnleggende forståelse for hvordan lys og musikk fungerer med spill, og hvordan de kan tilpasses for å forsterke spillopplevelsen.

Spillutviklingsverktøy

Du får praktisk erfaring med å utvikle prototyper til spill ved bruk av Unity 3d (eller lignende), Substance Painter, 3D Studio Max og andre verktøy som er viktige i dagens industri.

spillelever
spillelever


Velkommen til spillinja!

Den beste måten å lære seg å lage spill på, er ved å bare sette i gang å lage dem. På Spilldesign og Grafikk fokuserer vi derfor på det praktiske fra dag én.

Du behøver ikke kunne noe om spillutvikling for å begynne på spillinja. Alle elever i klassen får den samme innføringen i spillteori og tekniske verktøy. Enkelte lærer raskere enn andre, og på spillinja har vi fokus på at alle skal hjelpe alle, vi har alle noe vi kan lære av hverandre. Gjennom arbeidet med spillprosjekter, både individuelt og i gruppe, kommer du til å finne ut hva det er nettopp du er flink til og glad i å jobbe med.

Gjennom blant annet å skrive historier i Twine, scripte i Unity og 3D-modellere i Blender, vil du få innsikt bak kulissene til mediet vi alle elsker å elske; spill.

Her kommer du til å finne folk som er like begeistret for spill som det du er. Det er ikke uvanlig for elever på spillinja å finne venner man har i år fremover.

Etter et år på spillinja har du en rekke spill du kan skryte av at du har laget. Disse spillene er også uvurderlige hvis du skulle bestemme deg for å studere spill eller satse på en jobb i spillindustrien.

Spillbedrift

For de som har fullført et år på spillinja er det mulig å ta et påbyggingsår med spill og entreprenørskap, hvor elevene skal utvikle og utgi sitt eget spill som studentbedrift. Gjennom et folkehøgskoleår etablerer, drifter og avvikler de firmaet i henhold til Ungt Entrepenørskaps retningslinjer og får et ferdig spill på CV-en. Samarbeid mellom førsteårselevene og spillbedrift-elevene kan være vel så lærerikt som klasseromsundervisningen. Her er det mulighet for å teste hverandres spill og få hjelp av noen som skjønner akkurat hva du sliter med.

Felles studieturer
2
🇺🇸
USA (Hollywood, L.A.)
Les mer
🇮🇳
India
Les mer

Q&A

Mer Informasjon

Hvor kan jeg bo — og hva koster det?

På Danvik har vi 60 dobbeltrom og 30 enkeltrom, i tillegg til noen elevplasser for hjemmeboere. Se priser her.

Hvem er læreren min?

Lærerne på faget, Stein C. Llanos-Ytre og Trond Vidar Johansen har lang erfaring fra spillbransjen og undervisning i mediefag.

Stein har jobbet som spilldesigner i Danmark, Tyskland og Norge. Han har en Mastergrad i Medieteknologi og Spill fra IT-Universitet i København, og har lang erfaring som foreleser rundt om i landet.

Trond har jobbet som spilldesigner og producer i gjennom en årrekke, og er selv gammel Danvik-elev! Han har jobbet på over 25 utgitte produkter.